១: អំពីកម្ពុជា

១.៧ ដៃគូពាណិជ្ជកម្មសំខាន់ៗ

ទីផ្សារនាំចេញកំពូល

ចាប់តាំងពីឆ្នាំ ១៩៩៣ មក កម្ពុជាបានបង្កើនពាណិជ្ជកម្មអន្ដរជាតិយ៉ាងខ្លាំង និងទទួលបានប្រយោជន៍ពីកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មជាច្រើន។ ពិសេសេជាងនេះទៅទៀត ប្រទេសកម្ពុជាក្លាយជាសមាជិកនៃអង្គការពាណិជ្ជកម្មពិភពលោក (WTO) នៅក្នុងឆ្នាំ ២០០៤ និងសមាគមប្រជាជាតិអាស៊ី អាគ្នេយ៍ (អាស៊ាន)​​​​ នៅឆ្នាំ ១៩៩៩។ គម្រោងទាំងពីរនេះមាន បានជួយកាត់បន្ថយតម្លៃពន្ធ និងសម្រួលដល់ការធ្វើសេរីភាវូបនីយកម្មពាណិជ្ជកម្មបន្ថែមទៀតទាំងក្នុងតំបន់ និងអន្តរជាតិ។

លើសពីនេះទៀត កម្ពុជាទទួលបានប្រព័ន្ធពនុគ្រោះពន្ធទូទៅ (GSP) និងជាប្រទេសដែលពេញនិយមបំផុត (MFN) ដែលអនុញ្ញាតឱ្យមានសិទ្ធិចូលទីផ្សារសំខាន់ៗ ដូចជានៅអាមេរិកខាងជើង កូរ៉េ និងអឺរ៉ុប។ ជាលទ្ធផលនៃការបានចូលរួមជាមួយកិច្ចព្រមព្រៀង អន្តរជាតិជាច្រើន កម្ពុជាត្រូវបានគេចាត់ទុកថាជាសមាជិិកពេញលេញនៅក្នុងទីផ្សារអន្ដរជាតិ។ ដោយសារតែកម្ពុជាជា "ប្រទេសមានការអភិវឌ្ឍន៍តិចតួច" (LDC) ទីផ្សារនាំចេញសំខាន់ៗជាច្រើនរបស់កម្ពុជានៅលើពិភពលោក ត្រូវបានគេបង្ករភាពងាយស្រួល ដោយការផ្តល់ការអនុគ្រោះពន្ធផ្នែកពាណិជ្ជកម្ម ជាដើម។ LDC ត្រូវបានបង្កើតឡើងដោយបំពេញនូវលក្ខណៈវិនិច្ឆ័យសំខាន់ៗចំនួន ៤ គឺប្រាក់ចំណូលទាប (ក្រោម ៧៤៥ ដុល្លារក្នុងមនុស្សម្នាក់ ក្នុងមួយឆ្នាំជាមធ្យម) ប្រជាពលរដ្ឋដែលមានអាយុក្រោម ៧៦ លាននាក់ ជាសេដ្ឋកិច្ចងាយរងគ្រោះ និងការជួយពង្រឹងធនធានមនុស្ស។

គម្រោងដែលបង្កើតឡើងអនុញ្ញាតឲ្យកម្ពុជាទទួលបានសទ្ធិធ្វើពាណិជ្ជកម្មសេរីនៅក្នុងទីផ្សារក្រៅប្រទេស។ ទាំងនេះផ្តល់ឲ្យកម្ពុជានូវអត្ថប្រយោជន៍ដ៏ច្រើន លើសពីដៃគូប្រកួតប្រជែងក្នុងតំបន់ដូចជា៖ សិង្ហបុរី វៀតណាម និងថៃ។

១.៧.១ កម្ពុជានិងអាស៊ាន

ប្រទេសកម្ពុជាបានចូលរួមជាមួយសមាគមប្រជាជាតិអាស៊ីអាគ្នេយ៍នៅឆ្នាំ ១៩៩៩។ អង្គការពហុជាតិ ដែលមានប្រទេសអាស៊ីអាគ្នេយ៍ចំនួន ១០ បានចូលរួម ជាកម្លាំងដ៏ធំមួយ ដែលមានគោលដៅសំខាន់ក្នុងការកសាងប្លុកសេដ្ឋកិច្ចដ៏រឹងមាំមួយ។ កម្ពុជាស្ថិតនៅ នៅលើចំណុចស្នូលនៃសហគមន៍សេដ្ឋកិច្ចអាស៊ាន និងជាប្រទេសសំខាន់មួយដែលស្វាគមន៍ការវិនិយោគពីក្រៅប្រទេស។ ដោយសារតែជាសមាជិកភាពនៅអាស៊ាន កម្ពុជាបានចូលជាសមាជិកតំបន់ពាណិជ្ជកម្ម សេរីអាស៊ាន (AFTA) ។

គោលបំណងគឺដើម្បីបង្កើតចំណងពាណិជ្ជកម្មរវាងបណ្តាប្រទេសជាសមាជិក ព្រមទាំងលើកទឹកចិត្តដល់ការវិនិយោគដោយផ្ទាល់ពីបរទេស (FDI) ។ អាស៊ានមានប្រជាជនរួមគ្នាចំនួនជាង ៦២៥ លាននាក់ ការបង្កើតតំបន់ពាណិជ្ជកម្មសេរីបានបើកចំហជើងមេឃសម្រាប់កិច្ចសហការសេដ្ឋកិច្ច ក្នុងចំណោមប្រជាជាតិអាស៊ីអាគ្នេយ៍ ចាប់តាំងពីបានបង្កើតឡើងដំបូង។

ដើម្បីដាក់ទំហំ និងសក្តានុពលនៃប្លុកនេះទៅក្នុងទស្សនស្របមួយ សហភាពអឺរ៉ុបមានទំហំនៃចំនួនប្រជាជនតិចជាងអាស៊ាន ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយទីផ្សារ អាស៊ាននៅមានភាពក្មេងខ្ចី និងមានការអភិវឌ្ឍន៍តិចជាងទីផ្សារអឺរ៉ុប។ ដូច្នេះហើយទីផ្សារនេះនៅតែមានឱកាសធំធេង​ សម្រាប់កំណើន។នេះជាមូលហេតុចម្បងមួយ ដែលធ្វើឲ្យអាស៊ានត្រូវបានគេចាត់ទុកថាជាផ្នែកមួយ ដែលមានសេដ្ឋកិច្ចដ៏មានសក្តានុពល​​​​ នៅលើពិភពលោក។

លើសពីនេះទៀត តំបន់ពាណិជ្ជកម្ម សេរីអាស៊ាន (AFTA) កម្ពុជាក៏មានសិទ្ធិទទួលបានការកាត់បន្ថយពន្ធនាំចូលក្រោម កិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរី (FTAs) ផងដែរ ដែលអាស៊ានបានបង្កើតឡើងជាមួយប្រទេសកូរ៉េ ជប៉ុន ឥណ្ឌា ចិន អូស្រ្តាលី និងនូវែលសេឡង់ ថ្វីបើប្រទេសអាស៊ានផ្សេងគ្នានឹងអនុវត្ត AFTA ក៏ដោយពេលវេលាខុសគ្នាក៏ដោយ ជាពិសេសជាមួយប្រទេសកម្ពុជា ឡាវ ភូមា និងវៀតណាម។

គិតត្រឹមឆ្នាំ ២០១៩ កិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរីបន្ថែមជាមួយកម្ពុជាកំពុងស្ថិតក្រោមការពិគ្រោះយោបល់និងសិក្សាពីភាគីពាក់ព័ន្ធ។ ឧទាហរណ៍ខ្លះគឺ៖ តំបន់ពាណិជ្ជកម្មសេរីអាស៊ីបូព៌ា (អាស៊ាន ៣) កិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរីអាស៊ានអាស៊ាន - សហភាពអឺរ៉ុបភាពជាដៃគូសេដ្ឋកិច្ចទូលំទូលាយសម្រាប់អាស៊ីបូព៌ា (CEPEA / អាស៊ាន ៦) អាស៊ានអាស៊ានកាណាដានិង FTA សហភាពសេដ្ឋកិច្ចកម្ពុជា - អឺរ៉ាស៊ី។ គេមិនទាន់ដឹងច្បាស់ទេថាតើពេលណាការចរចាជាផ្លូវការនឹងចាប់ផ្តើមសម្រាប់កិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មដែលបានស្នើឡើងទាំងនេះ។

ការចរចារសម្រាប់ភាពជាដៃគូសេដ្ឋកិច្ចគ្រប់ជ្រុងជ្រោយក្នុងតំបន់ (RCEP) កំពុងដំណើរការចរចាជាផ្លូវការគិតត្រឹមខែធ្នូឆ្នាំ ២០១៩ ។ ភាពជាដៃគូនេះរួមមានអាស៊ានអូស្ត្រាលីនូវែលសេឡង់ចិនឥណ្ឌាជប៉ុននិងកូរ៉េខាងត្បូង។ RCEP នឹងត្រូវបានបង្កើតឡើងដោយផ្អែកលើកិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរីដែលមានស្រាប់រវាងប្រទេសចូលរួមនីមួយៗ។

វិនិយោគិននៅបណ្តាប្រទេសអាស៊ានបន្តផ្តល់អាទិភាពដល់ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា ដោយសារលក្ខខណ្ឌវិនិយោគអំណោយផលដូចជា៖ តម្លៃដីទាប តម្លៃពលកម្មទាប ការលើកទឹកចិត្តផ្នែកពន្ធដារ ភាពងាយស្រួល និងការចំណាយទាបសម្រាប់ការរស់នៅ។

ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយប្រទេសកម្ពុជានឹងបង្កើនផលិតភាពការងារក្នុងស្រុករបស់ខ្លួន ដែលនឹងអាចប្រកួតប្រជែងបានជាមួយនឹងសមត្ថភាពដ៏មាន សក្ដានុពលរបស់បុគ្គលិក ដែលមានជំនាញខ្ពស់មកពីរដ្ឋជាសមាជិកអាស៊ាន ដូច្នេះការអភិវឌ្ឍប្រកបដោយនិរន្តរ ភាពបណ្តុះបណ្តាលជំនាញ និងការអប់រំ បន្ថែមទៀតសម្រាប់កម្លាំងពលកម្មគឺមានសារៈសំខាន់ណាស់ ក្នុងការរក្សាកម្រិតផលិតភាពខ្ពស់ និងធានាថាកម្ពុជាអាចប្រកួតប្រជែងបាន។

ទីផ្សារនាំចូលកំពូល

១.៧.២ កន្លែងរបស់ប្រទេសកម្ពុជានៅក្នុងគំនិតផ្តួចផ្តើមខ្សែក្រវ៉ាត់ និងផ្លូវរបស់ប្រទេសចិន

គំនិតផ្តួចផ្តើមខ្សែក្រវ៉ាត់មួយនិងផ្លូវមួយដែលត្រូវបានគេស្គាល់ជាទូទៅថា“ ខ្សែក្រវាត់មួយផ្លូវមួយ” ឬ“ ផ្លូវជំនួញសូត្រថ្មី” គឺជាយុទ្ធសាស្ត្រអភិវឌ្ឍន៍សកលដែលប្រកាសដោយរដ្ឋាភិបាលចិនក្នុងឆ្នាំ ២០១៣ ។ តាមគម្រោងវាមានគោលបំណងពង្រឹងវត្តមានរបស់ចិននៅក្នុងសេដ្ឋកិច្ចពិភពលោកតាមរយៈការកែលំអហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធដឹកជញ្ជូននិងភស្តុភារពាណិជ្ជកម្មនិងហិរញ្ញវត្ថុនិងការផ្លាស់ប្តូរវប្បធម៌សង្គមជាមួយបណ្តាប្រទេសជាដៃគូរបស់ខ្លួននៅអាស៊ីអាហ្រ្វិកអាមេរិកខាងត្បូងនិងអឺរ៉ុប។

ភាពច្បាស់លាស់នៃចំនួនទឹកប្រាក់ដែលប្រទេសចិនបានចំណាយខុសគ្នាយ៉ាងខ្លាំងពីរាប់រយពាន់លានទៅរាប់ពាន់លានដុល្លារគិតត្រឹមឆ្នាំ ២០១៩ ។ ទោះយ៉ាងណាធនាគារអភិវឌ្ឍន៍អាស៊ីគម្រោងដែលគម្រោងនេះនឹងត្រូវការការវិនិយោគសរុបចំនួន ២៦ ពាន់ពាន់លានដុល្លារ (១,៧ សែនកោដិដុល្លារក្នុងមួយឆ្នាំ) នៃការវិនិយោគនៅក្នុងតំបន់អាស៊ីប៉ាស៊ីហ្វិកតែម្នាក់ឯងនៅឆ្នាំ ២០៣០ ។ ខណៈដែលអង្គការសហប្រតិបត្តិការនិងអភិវឌ្ឍន៍សេដ្ឋកិច្ច (OECD) ប៉ាន់ប្រមាណថាការវិនិយោគសរុបចំនួន ៩៥ ពាន់ពាន់លានដុល្លារ (៤,៤ ពាន់ពាន់លានដុល្លារក្នុងមួយឆ្នាំ) នឹងត្រូវការនៅឆ្នាំ ២០៤០ សម្រាប់គម្រោងនេះទទួលបានផលជាសកល។

កំពង់ផែក្រុងព្រះសីហនុ

តើប្រទេសកម្ពុជាសមនឹងអ្វីទាំងអស់នេះយ៉ាងដូចម្តេច? ជំហររបស់ប្រទេសកម្ពុជានៅលើដីគោកឥណ្ឌូចិនផ្តល់ជូនប្រទេសចិនទាំងផ្លូវពាណិជ្ជកម្មតាមផ្លូវគោកនិងផ្លូវសមុទ្រ។ គម្រោងផ្លូវថ្នល់មួយចំនួនកំពុងដំណើរការហើយដែលជាគំរូដ៏សំខាន់នៃការអភិវឌ្ឍន៍ផ្លូវហាយវេដែលមានទឹកប្រាក់ ២ ពាន់លានដុល្លារដែលលាតសន្ធឹង ១៩០ គីឡូម៉ែត្រពីភ្នំពេញទៅក្រុងព្រះសីហនុ។

គេមិនអាចយល់ច្បាស់ថា តើកំពង់ផែកំពង់ផែក្រុងព្រះសីហនុដែលជាកំពង់ផែ ទឹកជ្រៅតែមួយគត់នៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជាកំពុងដើរតួជាកម្លាំងចិត្តសម្រាប់កិច្ច ខិតខំប្រឹងប្រែងតាមសមុទ្ររបស់ BRI។ នាពេលបច្ចុប្បន្នផ្លូវសមុទ្រភាគច្រើននៅអាស៊ីអាគ្នេយ៍ធ្វើដំណើរឆ្លងកាត់ច្រកម៉ាឡាកាដែលធ្វើឱ្យតំបន់នេះក្លាយជាតំបន់សមុទ្រដែលមមាញឹកជាងគេទី ២ លើពិភពលោក។ នាវាជាង ៨៤,០០០ បានឆ្លងកាត់ច្រកសមុទ្រក្នុងឆ្នាំ ២០១៧ ដែលគ្រប់គ្រងគ្រប់ទីកន្លែងពី ១៥% ទៅ ២០ % នៃពាណិជ្ជកម្មពិភពលោកនិងប្រហែល ៣០% នៃការដឹកជញ្ជូនប្រេងឆៅនៅលើពិភពលោក។

គាត់អាចចូលទៅកាន់ច្រកសមុទ្រម៉ាឡាកាដែលមានសារៈសំខាន់សម្រាប់ប្រទេសឧស្សាហកម្មដូចជាកូរ៉េខាងត្បូងជប៉ុននិងសំខាន់បំផុតគឺប្រទេសចិន។ ដូច្នេះគម្រោងបង្កើនសមត្ថភាពអង្គភាពស្មើម្ភៃហ្វីត (TEU) នៃកំពង់ផែស្វយ័តក្រុងព្រះសីហនុដែលស្ថិតនៅក្នុងទីតាំងយុទ្ធសាស្ត្រមួយនៅក្នុងឈូងសមុទ្រថៃនិងនៅជិតច្រកម៉ាឡាកាកំពុងដំណើរការដើម្បីឆ្លើយតបទៅនឹងកំណើនដែលរំពឹងទុក។ នៅក្នុងចរាចរណ៍កប៉ាល់ក្នុងតំបន់។

ផែនការអភិវឌ្ឍទីក្រុងស្របគ្នាសម្រាប់ ក្រុងព្រះសីហនុបច្ចុប្បន្នកំពុងត្រូវបានរៀបចំឡើង ដោយវិទ្យាស្ថានផែនការ និងរចនាទីក្រុងសិនជិន។ គម្រោងរៀបចំឡើងវិញ នៅតាមទីប្រជុំជនត្រូវបានគេរំពឹងថា នឹងចាប់ផ្តើមនៅខែមករាឆ្នាំ ២០២០ ។ ការជួសជុលផ្លូវមួយដែលចំណាយថវិកាអស់ ២៩៤ លានដុល្លារក៏បានចាប់ផ្តើមនៅខេត្តព្រះសីហនុដែលមានប្រវែង ៨៤ គីឡូម៉ែត្របានចាប់ផ្តើមនៅខែវិច្ឆិកាឆ្នាំ ២០១៩ ។

សម្រាប់ប្រទេសកម្ពុជាគំនិតផ្តួចផ្តើមខ្សែក្រវ៉ាត់និងផ្លូវគឺជាក្របខ័ណ្ឌដឹកជញ្ជូនទូទាំងពិភពលោកដែលត្រូវបានបង្កើតឡើងនៅទូទាំងតំបន់អាស៊ីប៉ាស៊ីភិចដែលមិនត្រឹមតែដើរតួជាឧបករណ៍ភ្ជាប់រូបវ័ន្តដែលទាញប្រទេសជាច្រើនរួមគ្នាប៉ុណ្ណោះទេប៉ុន្តែវាក៏ជាកត្តាជំរុញដល់សេដ្ឋកិច្ចក្នុងតំបន់ផងដែរ។

ដោយសារតែគោលនយោបាយទាំងនេះ និងនយោបាយដ៏រឹងមាំ និងទំនាក់ទំនងសេដ្ឋកិច្ចរវាងរដ្ឋាភិបាលទាងពីរ ការវិនិយោគរបស់ចិននឹងនៅតែជា អ្នករួមចំណែកចម្បងនៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា ជាពិសេសក្នុងវិស័យអចលនទ្រព្យ។

១.៨ ការពង្រីកហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ

អាកាសយានដ្ឋានកម្ពុជា

ប្រទេសកម្ពុជាស្ថិតនៅដំណាក់កាលមួយ ដែលហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធគ្រោងនឹងទទួលបានជោគជ័យយ៉ាងខ្លាំង ការរៀបចំត្រូវបានគាំទ្រយ៉ាងខ្លាំងដោយដៃគូ ពាណិជ្ជកម្មសំខាន់ៗ និងនយោបាយសម្ព័ន្ធមិត្ត​ ដែលបង្ហាញថាប្រជាជនកំពុងមើលឃើញសក្តានុពលដ៏ធំធេង ដែលមាននៅក្នុងប្រទេសនេះ។ ការកែលម្អហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធត្រូវបានកំណត់ថា ជាកត្តាជំរុញសម្រាប់អនាគត នៃការអភិវឌ្ឍ វិស័យសំខាន់ៗដូចជា៖ វិស័យទេសចរណ៍ និងការបន្តជំរុញឱ្យមានការវិនិយោគផ្ទាល់ពីបរទេសកាន់តែច្រើន។

ប្រទេសកម្ពុជាបានបង្កើនចំនួនផ្លូវអាកាសដោយផ្ទាល់ដែលភ្ជាប់វាទៅនឹងពិភពលោក។ យោងតាមការិយាល័យទំនាក់ទំនងអាកាសយានដ្ឋានកម្ពុជាអាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិទាំង ៣ របស់ប្រទេសកម្ពុជាទទួលបានការតភ្ជាប់ផ្ទាល់ចំនួន ៧៦០ per ក្នុងមួយសប្តាហ៍ពីប្រទេសអាស៊ានចំនួន ៨ គិតត្រឹមខែឧសភាឆ្នាំ ២០១៩ រួមមាន៖ ប្រទេសសិង្ហបុរីថៃឡាវវៀតណាមម៉ាឡេស៊ីមីយ៉ាន់ម៉ាហ្វីលីពីននិងឥណ្ឌូនេស៊ី។ ការបន្ថែម ៥០០ direct ដោយផ្ទាល់ក្នុងមួយសប្តាហ៍ត្រូវបានកត់ត្រាទុកនៅខែឧសភាឆ្នាំ ២០១៩ ពីប្រទេសចិនតែមួយ។

គិតត្រឹមត្រីមាសទី ៣ ឆ្នាំ ២០១៩ ៧០ ភាគរយនៃភ្ញៀវទេសចរ ៤,៨ លាននាក់ (ប្រមាណ ៣.៣ លាននាក់) ដែលបានមកដល់អាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិទាំង ៣ របស់ប្រទេសកម្ពុជា។ សម្រាប់ការប្រៀបធៀបភ្ញៀវទេសចរអន្តរជាតិចំនួន ៥,៦ លាននាក់ត្រូវបានរាប់បញ្ចូលក្នុងឆ្នាំ ២០១៧ ។ ចំនួននេះបានកើនឡើងដល់ភ្ញៀវទេសចរអន្តរជាតិចំនួន ៦,២ លាននាក់ក្នុងឆ្នាំ ២០១៨ ដែលជាការកើនឡើង ១០ ភាគរយពីឆ្នាំមុន។ ក្រសួងទេសចរណ៍រំពឹងថាទេសចរអន្តរជាតិនៅកម្ពុជានឹងកើនដល់ ៦,៧ លាននាក់នៅចុងឆ្នាំ ២០១៩ ។

ជើងហោះហើរក្នុងស្រុករវាងខេត្តសៀមរាប ភ្នំពេញ និងក្រុងព្រះសីហនុបានកើនឡើងក្នុងរយៈពេល ប៉ុន្មានឆ្នាំចុងក្រោយផងដែរ ដើម្បីបំពេញតាមតម្រូវការក្នុងស្រុក និងអន្តរជាតិ។

គម្រោងនេះត្រូវបានរំពឹងថានឹងបញ្ចប់នៅឆ្នាំ ២០២០ ជាមួយនឹងការបញ្ចប់ដែលអនុញ្ញាតឱ្យខេត្តសៀមរាបអាចទទួលភ្ញៀវទេសចររហូតដល់ទៅ ១០ លាននាក់ដែលបានទៅដល់គោលដៅទេសចរណ៍កំពូលរបស់ប្រទេសក្នុងមួយឆ្នាំ។ អាកាសយានដ្ឋានអន្តរជាតិភ្នំពេញថ្មីនៅខេត្តកណ្តាលបានបើកការដ្ឋានជាផ្លូវការនៅខែកញ្ញាឆ្នាំ ២០១៩ ។ អាកាសយានដ្ឋានថ្មីត្រូវបានគេរំពឹងថានឹងបើកនៅចន្លោះឆ្នាំ ២០២៣ - ២០២៥ ហើយគ្រោងនឹងទទួលភ្ញៀវទេសចរប្រមាណ ១៥ លាននាក់នៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជានៅឆ្នាំ ២០៣០ ។

១.៨.១ ជើងហោះហើរ

Cambodia has increased the number of direct air routes which connect it to the rest of the world. This growth accounted for a total of 2,704,367 international arrivals into Cambodia’s airports in 2016, which rose to 4.2 million last year. This fgure is anticipated to rise by 20 percent over the course of this year, breaking the threshold of fve million airport arrivals. An estimated 150 direct fights provide service to the Kingdom. Three years ago there were only 50.

ជើងហោះហើរក្នុងស្រុករវាងខេត្តសៀមរាប ភ្នំពេញ និងក្រុងព្រះសីហនុបានកើនឡើងក្នុងរយៈពេល ប៉ុន្មានឆ្នាំចុងក្រោយផងដែរ ដើម្បីបំពេញតាមតម្រូវការក្នុងស្រុក និងអន្តរជាតិ។

នៅឆ្នាំនេះ កិច្ចព្រមព្រៀងត្រូវបានចុះហត្ថលេខា ហើយការស្ថាបនាព្រលានយន្តហោះថ្មីមួយនៅខេត្តសៀមរាបបានចាប់ផ្តើម។ ក្រោយបញ្ចប់គម្រោងនេះ វានឹងអាចទាញយកភ្ញៀវទេសចររហូតដល់ ១០ លាននាក់ឲ្យចូលមកដល់ប្រទេសកម្ពុជាក្នុងមួយឆ្នាំៗ។

ការព្យាករណ៍អំពីការមកដល់របស់ទេសចរកម្ពុជា

១.៨.២ ផ្លូវ

ប្រវែងផ្លូវសរុបក្នុងប្រទេសកម្ពុជាមានប្រវែង ៤៧,២៦៣ គីឡូម៉ែត្រនៅចុងឆ្នាំ ២០១៦ ដែល ៧៤ ភាគរយត្រូវបានចាត់ថ្នាក់ជាផ្លូវជនបទ និងតាមខេត្ត។ រដ្ឋាភិបាលបានប្រកាសផែនការធ្វើកែលម្អឲ្យប្រសើរឡើង និងជួសជុលផ្លូវជនបទប្រវែង ៥,១៥០ គីឡូម៉ែត្របន្ថែមទៀតនៅចុងឆ្នាំនេះ។

In 2018, a major MoU between Cambodia and China was signed regarding investment into a new 190km expressway between Phnom Penh and Sihanoukville. The new route will start from the intersection between National Road 4 and Phnom Penh’s Tomnub Kob Srov road. The rest of the road will run parallel to National Road 4 which spans 240km. The route would be key for transit, linking the capital with the country’s only deep sea port, and is reported to cost $2 billion. The construction of the major roadway is set to finish in 2023.

មហាវិថីសំខាន់នៃកម្ពុជា

Rehabilitation of the National Road 3 which runs from Phnom Penh to Kampot province began in 2018. The road rehabilitation will focus on a 20km section that will be set aside for the upcoming two big events Cambodia is set to host, namely: Kampot’s Sea Festival, the three-day event organised by the Cambodian government to promote the country’s southern coast tourist attractions which will last from December 27 to 29, 2019, and the “1st World Cycling Tour of Cambodia Bay”, an international cycling tournament where cyclists from around the world will race on Cambodia’s coastal roads on January 2020.

ការអភិវឌ្ឍផ្លូវសំខាន់ៗជាច្រើនទៀតបានចាប់ផ្តើមសាងសង់នៅក្នុងរាជធានីកាលពីឆ្នាំមុន។                  រួមបញ្ចូលទាំងគម្រោងស្ពានចំនួន ៥៧ លានដុល្លារឆ្លងកាត់ទន្លេមេគង្ គនិងការស្តារឡើងវិញ                  លើផ្លូវជាតិលេខ ១១ ដែលរត់ចេញពីខេត្តព្រៃវែងឆ្លងកាត់ទីក្រុងភ្នំពេញ។ នៅពេលដែលការអភិវឌ្ឍផ្លូវទាំងនេះបញ្ចប់ វានឹងក្លាយជាជំហានដ៏សំខាន់ក្នុងការកែលម្អភាពងាយស្រួលតាមរយៈការប្រើប្រាស់ផ្លូវតាមតំបន់។

ខែតុលាឆ្នាំមុនគេឃើញមានការវិនិយោគដ៏សំខាន់មួយទៀតលើផ្លូវដោយធនាគារអាស៊ីអភិវឌ្ឍន៍                  ដែលបានអនុម័តប្រាក់កម្ចីចំនួន ៧០ លានដុល្លារអាមេរិក ដើម្បីឆ្ពោះទៅរកការធ្វើឲ្យប្រសើរឡើងនៅក្នុងខេត្តសៀមរាប។                  ខេត្តព្រៃវែង និងតាមបណ្តោយច្រករបៀងសេដ្ឋកិច្ចភាគខាងត្បូង '"នៃអនុតំបន់ទន្លេមេគង្គ"។

១.៨.៣ សមុទ្រ

Though other ports operate in Phnom Penh, Koh Kong, Sre Ambel, Okhna Mong, Stunghav, Kampot, and Kaev, the Sihanoukville Autonomous Port (PAS) is the biggest and only deepwater port in Cambodia.

ថ្មីៗនេះរាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាបានកំណត់កំពង់ផែនេះថាជាតំបន់អភិវឌ្ឍន៍ឧស្សាហកម្ម។ កំពង់ផែនេះត្រូវបានគេមើលឃើញពីសក្តានុពលដ៏ធំធេងក្នុងការពង្រីកពាណិជ្ជកម្មរវាងប្រទេសកម្ពុជា និងបណ្តាប្រទេសដទៃទៀតនៅក្នុងតំបន់អាស៊ាន អាស៊ីប៉ាស៊ីហ្វិក និងតំបន់ជុំវិញពិភពលោក។

កុងតឺន័រដែលបានរៀបចំសម្រាប់ផ្ទុកនៅកំពង់ផែកម្ពុជា

According to data from PAS, the gross throughput in 2018 increased by 22% from the previous year. Gross Cross Throughput in 2018 amounted to 5.3 million tons with about 1,451 vessel throughput in the same year. TEUs for the same year amounted to 540,000 - around 17% higher than 2017.

កាន់កាប់ផ្ទៃដីប្រមាណ ១២៥ ហិកតា កំពង់ផែស្វយ័តក្រុងព្រះសីហនុត្រូវបានសាងសង់ឡើងនៅឆ្នាំ១៩៥៦                និងចាប់ផ្តើមប្រតិបត្តិការនៅឆ្នាំ១៩៦០។ កំពង់ផែនេះមានស្ថានីយចំនួន ៨ ជាមួយ                 នឹងប្រវែងសរុប ១,៣៣០ ម៉ែត្រ និងបំពាក់ដោយឧបករណ៍លើកដាក់ទំនិញដ៏ទំនើប។

The first phase of the port’s expansion will bring online a 350-metre terminal which will raise the port’s container-handling capacity from the current 700,000 twenty foot equivalent units (TEUs) to 1.29 million TEUs by 2023. Three major port improvements are currently in the pipeline for PAS, namely: the Multipurpose Terminal Development Project, New Container Terminal Project, and the Tourism Terminal Project.

With the proposed new port upgrades in Sihanoukville, larger carriers are able to deliver goods directly to major economic centers and ship them abroad at a lower cost.

ជាមួយនឹងសំណើតំឡើងកំពង់ផែថ្មីនៅក្រុងព្រះសីហនុ ក្រុមហ៊ុនដឹកជញ្ជូនធំៗ អាចដឹកជញ្ជូនទំនិញដោយផ្ទាល់ទៅមជ្ឈមណ្ឌលសេដ្ឋកិច្ចធំៗ ហើយដឹកជញ្ជូនទៅបរទេសដោយចំណាយតិច។ ការតភ្ជាប់កំពង់ផែដោយផ្ទាល់ទៅកាន់ប្រទេសកម្ពុជានឹងក្លាយជាកត្តាជំរុញមួយសម្រាប់ការអភិវឌ្ឍសេដ្ឋកិច្ចព្រោះវាជួយកាត់បន្ថយការចំណាយលើការនាំចេញ និងនាំចូល និងដកការពឹងផ្អែកលើកំពង់ផែជិតខាង។

១.៨.៤ ផ្លូវដែក

The total metre gauge of the Kingdom’s railway only stretches a mere 612km. Built during the French colonial years, the train served a means of transport for raw materials, troops, and to a certain extent, atrocities, during the Cambodian civil war.

In May 2016, a passenger train service from Phnom Penh to Sihanoukville and vice-versa was reopened - with Prime Minister Hun Sen boarding its maiden trip from Phnom Penh to Sihanoukville. At present, the train offers a cheaper alternative for tourists at $7 one-way per adult compared to established transports such as buses, taxis, and airplanes. The train route also supplements the need for freight cargo to transport between the country’s two major economic hubs.

The train track travelling between Cambodia and Thailand officially reopened after 45 years, which was destroyed during the time of the Khmer Rouge. In April 2019, Prime Minister Hun Sen, together with his Thai counterpart, Prime Minister Prayut Chan-o-cha, boarded the reopened train link from Klong Luek station in Aranyaprathet, Thailand to Poipet station in Cambodia.

The connection plays an important part in the development of the economies of Cambodia and Thailand and helps improve connectivity with other ASEAN and Greater Mekong Subregion countries, according to Prime Minister Hun Sen. Gross trade between Thailand and Cambodia amounted to $6 billion in 2018.

The reopening of the Poipet line marks the completion of the Kingdom’s 612km national railway. The railway, spanning the northwest of the country down to the south is divided into two lines. The railway running from Phnom Penh to Poipet is called the Northern line while the railway from Phnom Penh to Sihanoukville is called the Southern line.

More modern train initiatives in Cambodia include the “Sky Railway'' which will connect downtown Phnom Penh to the international airport. Feasibility studies were completed in 2017 and officials state that the construction will begin sometime in 2020. The project is expected to finish in 2023 and will serve as a traffic alleviation solution Phnom Penh requires.

១.៨.៥ ប្រេង និងឧស្ម័ន

Cambodia’s oil and gas endeavours are not new. Since 2004, energy conglomerates like Chevron have conducted exploration studies of oil and gas deposits within the Kingdom. But negotiations and development have stalled due to the lack of legal framework and necessary physical infrastructure to get things moving. The crash in oil prices back in 2016 (from $115 to $35) also led many companies to back out from exploring fuel extraction in the Kingdom.

ប៉ុន្តែទ្រព្យសម្បត្តិរបស់ប្រទេសកម្ពុជានាពេលថ្មីៗនេះបានចាប់ផ្តើមជាមួយនឹងការរុករកប្រេងនិងឧស្ម័នដែលគ្រោងនឹងចាប់ផ្តើមនៅឆ្នាំ ២០២០ នៅឆ្នេរសមុទ្រក្រុងព្រះសីហនុដែលមានប្រេងនិងឧស្ម័នបម្រុងជាច្រើនត្រូវបានគេជឿជាក់ថាមាន។ ការទាញយករ៉ែនេះត្រូវបានកំណត់ផងដែរដើម្បីជំរុញការវិនិយោគភ័ស្តុភារយ៉ាងឆាប់រហ័សនាពេលអនាគត។ ក្រុមហ៊ុន KrisEnergy Group មានមូលដ្ឋាននៅប្រទេសសឹង្ហបូរីបានចុះហត្ថលេខាលើកិច្ចព្រមព្រៀងជាមួយរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាក្នុងឆ្នាំ ២០១៧ ដោយបានកំណត់ក្របខ័ណ្ឌសម្រាប់ការធ្វើអាជីវកម្មរ៉ែប្រេងដែលកំពុងរង់ចាំជាយូរមកហើយ។ ជនជាតិសឹង្ហបូរីកាន់កាប់ភាគហ៊ុន ៩៥% នៅក្នុងតំបន់កិច្ចសន្យាខណៈដែលរដ្ឋាភិបាលរក្សាភាគហ៊ុន ៥% ។

ទស្សនវិស័យប្រេងកម្ពុជា

KrisEnergy predicts the oil field will produce somewhere near 8,000 barrels per day of crude oil, with the first barrel expected to be produced in October this year and transported by barge. It says 27 wells have been drilled in Block 1A, 13 of which have reportedly struck oil and gas. The company, however, will be selling the extracted oil directly to the international market as there is currently no oil refinery in Cambodia.

ការរុករកប្លុក A បាននាំឲ្យមានការរកឃើញពាណិជ្ជកម្ម ដែលមានន័យថាមានតំបន់ប្រេងជាច្រើនត្រូវបានរកឃើញ។ ប្លុក A លាតសន្ធឹងលើផ្ទៃដី ៤,៧០៩ គីឡូម៉ែត្រការ៉េ ហើយត្រូវបានគេរាយការណ៍ថាមានប្រេងប្រមាណ ៧ លានបារ៉ែល និងឧស្ម័នធម្មជាតិ ៣ ទៅ ៥ សែនកោដិហ្វីតគូប។

Other international companies have also expressed interest in exploring fuel extraction in Cambodia. Mubadala Petroleum, one of the UAE’s largest oil and gas companies, met with officials from the Ministry of Mines and Energy to discuss potential investments in Cambodia’s fledgling oil & gas sector.

Cambodia currently has 4 offshore blocks and 18 onshore blocks for kerosene exploration, according to the Ministry of Mines and Energy.

១.៨.៦ ការជ្រៀតចូលនៃអ៊ីនធើណិត

Cambodians are joining the global community en-masse through technology, namely through dramatic dramatic strides in internet connectivity. As of 2019, Cambodia has almost 16 million internet users. This number combines both mobile users and fixed internet users, according to the Telecommunications Regulator of Cambodia.

និន្នាការសកល និងព័ត៌មានមានការចូលយ៉ាងលឿននៅក្នុងសង្គមកម្ពុជាដោយសារតែបច្ចេកវិទ្យាដ៏លឿននេះ។ នេះជាការពាក់ព័ន្ធជាពិសេសទាក់ទងនឹងអចលនទ្រព្យដូចដែលការស្ទង់មតិអារម្មណ៍អ្នកប្រើប្រាស់របស់ Realestate.com.kh បានបង្ហាញថា 78 % នៃអ្នកឆ្លើយចូលរួមផ្តល់ចម្លើយដែលស្វែងរកការជួល ការទិញ ឬការវិនិយោគអចលនទ្រព្យនឹងចាប់ផ្តើមស្វែងរកតាមអ៊ីនធើណិត។

ប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយសង្គមបានចូលខ្លួនទៅក្នុងសង្គមកម្ពុជាយ៉ាងលឿនដោយហ្វេសប៊ុកជាវេទិកាឈានមុខគេ។ នៅក្នុងត្រីមាសទី ២ នៃឆ្នាំនេះប្រជាជនសរុបចំនួន ៤.៨ លាននាក់ជាអ្នកប្រើប្រាស់សកម្មដែលមានកំណើន ១.៤ លាននាក់ធៀបនឹងឆ្នាំមុន។

1.8.7 Passage of Comprehensive Construction Law 2019

The much-awaited construction law was approved by the Cambodian National Assembly last October 2019. According to the DFDL, an international law firm specializing in South East Asian legal affairs, this law establishes a regulatory framework in order to ensure quality, security, and safety, and more generally to boost efficiency in this sector.

Under the law, the Ministry of Land Management, Urban Planning and Construction (MLMUPC) remains as the competent authority to oversee and manage the construction sector. The Construction Law will be further clarified by forthcoming Sub-Decrees and Prakas for its implementation.

Cambodia Contrustion Law Coverage

១.៩ ទិដ្ឋភាពនយោបាយ

១.៩.១ ប្រវត្តិសាស្រ្តនយោបាយ

ទោះបីជាមានប្រវត្តិនយោបាយច្របូកច្របល់ដែលរួមបញ្ចូលទាំងសង្គ្រាមស៊ីវិល និងសម័យខ្មែរក្រហមដ៏គួរឲ្យសោកស្តាយក៏ដោយ ព្រះរាជាណាចក្រនេះដំណើរការជារាជាធិបតេយ្យអាស្រ័យរដ្ឋធម្មនុញ្ញ។ សម្តេចព្រះបរមនាថនរោត្តមសីហមុនីជាប្រមុខរដ្ឋទោះបីជាមិនបានកាន់អំណាចប្រតិបត្តិណាមួយលើប្រទេសក៏ដោយ។ នាយករដ្ឋមន្រ្តីត្រូវបានតែងតាំងដោយព្រះមហាក្សត្រជាអ្នកតំណាង គណបក្សដែលមានអាសនៈភាគច្រើននៅក្នុងរដ្ឋសភា។ គណៈរដ្ឋមន្រ្តី (ខុទ្ទកាល័យ) ត្រូវបានបង្កើតឡើងដោយសមាជិកនៃគណៈគ្រប់គ្រង។

លោកនាយករដ្ឋមន្រ្តីហ៊ុន សែន បានកាន់តំណែងនេះអស់រយៈពេលជាង ៣០ ឆ្នាំហើយ និងជាមេដឹកនាំគណបក្សប្រជាជនកម្ពុជា។ បច្ចុប្បន្នគាត់គឺជាមេដឹកនាំមិនធ្លាប់ជាប់ខ្សែរាជវង្ស ដែលឈរយូរជាងគេនៅអាស៊ីអាគ្នេយ៍។ គាត់នៅតែទទួលបានការគាំទ្រខ្លាំងពីបណ្តាញអ្នកជំនួញធំ ៗ នៅក្នុងតំបន់ដោយសារកំណើនសេដ្ឋកិច្ចរឹងមាំរបស់ព្រះរាជាណាចក្រ និងការគ្រប់គ្រងប៉ូលីស និងយោធារបស់ប្រទេស។

ទោះបីអវត្តមាននៃគណបក្សប្រឆាំងដ៏ធំប្រចាំប្រទេសគឺគណបក្សសង្គ្រោះជាតិ និងការជាប់ពន្ធនាគាររបស់មេដឹកនាំ លោក កឹម សុខា ក៏ដោយការបោះឆ្នោតជាតិនៅខែកក្កដា ឆ្នាំ២០១៨ មានចំនួនអ្នកទៅបោះឆ្នោតច្រើន ហើយគណបក្សប្រជាជនគ្រប់គ្រងបានទទួលយកអាសនៈទាំង ១២៥ នៅក្នុងសភា។

១.៩.២ ស្ថិរភាពនយោបាយ

បន្ទាប់ពីការបោះឆ្នោតជាតិក្នុងឆ្នាំ២០០៨ ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាបានជួបប្រទះនូវវិបត្តិសេដ្ឋកិច្ច។ ផលប៉ះពាល់ណាមួយនៃសន្លឹកឆ្នោតត្រូវបានធ្វើឲ្យកាន់តែធ្ងន់ធ្ងរដោយសារបញ្ហាសេដ្ឋកិច្ចដែលកំពុងកើតឡើងនៅជុំវិញពិភពលោក។ វាមិនមែនជារឿងគួរឲ្យភ្ញាក់ផ្អើលទេ ដែលវិស័យមអចលនទ្រព្យក្នុងស្រុកបានទទួលជោគជ័យ។ វិនិយោគិនអន្តរជាតិធំៗ ជាច្រើនបានចាកចេញពីទីផ្សារ និងប្រតិបត្តិការអចលនទ្រព្យក្នុងស្រុកក៏ធ្លាក់ចុះផងដែរ។ ជាសំណាងល្អការធ្លាក់ចុះមិនមានរយៈពេលយូរទេ។ មិនយូរប៉ុន្មានប្រទេសកម្ពុជាបានរស់ឡើងវិញនូវសេដ្ឋកិច្ចក្នុងស្រុកហើយកំណើនបានកើនឡើងប្រហែល 7% ជិតរៀងរាល់ឆ្នាំ។

ការបោះឆ្នោតនៅឆ្នាំ ២០១៣ ត្រូវបានអមដោយការតវ៉ាអំពីប្រាក់ឈ្នួលអប្បបរមាថ្នាក់ជាតិជាពិសេសសម្រាប់ឧស្សាហកម្មកាត់ដេរដែលផ្តល់ការងារដល់កម្មករភាគច្រើននៃប្រទេស។ ទោះយ៉ាងណាក្រោយឆ្នាំ ២០១៣ ប្រាក់ឈ្នួលអប្បបរមាបានកើនឡើងដូចអត្រា FDI ដែលធ្វើឱ្យសេដ្ឋកិច្ចមានស្ថេរភាពជុំវិញការបោះឆ្នោតពីរលើកមុន។ ឆ្នាំ ២០១៨ គឺជាឆ្នាំថេរសម្រាប់ទំនុកចិត្តរបស់វិនិយោគិននិងស្ថិរភាពទាំងមូល។ សារព័ត៌មានអន្តរជាតិកាលពីពេលមុនបានប៉ាន់ស្មានអំពីផលប៉ះពាល់នៃការបោះឆ្នោតលើសេដ្ឋកិច្ចប៉ុន្តែគ្មានអ្វីដែលត្រូវបានគេមើលឃើញនៅក្នុងទីផ្សារអចលនទ្រព្យទេ។ តាមពិតសេដ្ឋកិច្ចកម្ពុជាបានហក់ឡើងដល់កំណើនផលិតផលក្នុងស្រុកសរុប (GDP) ៧.៥ % ល្អជាងការរំពឹងទុកក្នុងឆ្នាំ ២០១៨ ។

តាមទស្សនវិស័យវិនិយោគរដ្ឋាភិបាលបានផ្តល់បរិយាកាសដែលអាចព្យាករណ៍បាន និងគាំទ្រដល់វិនិយោគិនបរទេស។ អ្នកនៅក្នុងវិស័យបានសន្និដ្ឋានថាគណបក្សប្រជាជនដឹកនាំដោយគណបក្សប្រជាជននឹងបន្តដំណើរការនៃការផ្តល់ការពង្រីកសេដ្ឋកិច្ច។ លើសពីនេះទៀតតម្លៃដីត្រូវបានគេរំពឹងថានឹងកើនឡើងជាលំដាប់ក្នុងរយៈពេលប៉ុន្មានខែបន្ទាប់ពីការបង្កើតរដ្ឋាភិបាលថ្មី។

ចំនូលចិត្ត

សូមបំពេញព័ត៌មានផ្ទាល់ខ្លួនមុនពេលរក្សាទុកអ្វីដែលអ្នកពេញចិត្ត។ បើកនៅលើការកំណត់ប្រូហ្វាល់.

ដើម្បីទទួលបានភាពងាយស្រួលក្នុងការស្វែងរកអចលនទ្រព្យ សូមទាញយក​ App លើទូរស័ព្ទដៃ: